Trucking

Program Objectives

The aim of the Trucking program is to help students develop attitudes and behaviours that are deemed essential to the practice of the trade such as defensive and fuel-efficient driving, together with courtesy behind the wheel, a sense of responsibility and professionalism, the ability to manage their time, resourcefulness for handling unexpected events and emergencies and for rapid problem solving and to be concerned about projecting a positive image of the company by means of a neat persoanl appearance and a clean vehicle.

Elligibility

To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:

Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition of equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons having earned Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister and who will continue their general education courses concurrently with their vocational training in order to obtain the Secondary IV credits they are missing among the following: language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister.

Job market opening

Truck Drivers (7411)

Prerequisites

Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.

Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).

Préalables spécifiques
Langue d’enseignement Mathématique
Adultes Jeunes Adultes Jeunes

Program Contents

Code Énoncé de la compétence Heures Unités
860-301 To determine their suitability for the trade and the training process 15 1
860-313 To identify the possible systems that characterize semitrailers 45 3
860-323 To resolve problems stemming from the application of regulations 45 3
860-333 To ensure that the truck is in good condition 45 3
860-346 To perform basic driving techniques 90 6
860-353 To plan a trip 45 3
860-363 To handle the loading and unloading of a truck 45 3
860-374 To drive a truck on rural roads and highways 60 4
860-389 To make a trip with a delivery 135 9
860-396 To integrate into the workplace 90 6
615 41

 S’inscrire

Stéfanie Perreault
450-263-7901 p.71338
perreaus@csvdc.qc.ca

Les commentaires sont fermés.