• Bulletin d’information – mis à jour le 24 février 2021, 9 h 15
• Foire aux questions
• Formulaire d’engagement pour retour à l’école
To develop in the students the basic competencies required to carry out machining tasks, to perform machining tasks on conventional machine tools, to perform programming tasks, to perform machining tasks on numerical control machine tools, to actively participate in multidisciplinary teams and to integrate harmoniously into the school and work environments.
To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:
Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition of equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons having earned Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister and who will continue their general education courses concurrently with their vocational training in order to obtain the Secondary IV credits they are missing among the following: language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister.
Supervisors, Machinists and Related Occupations (7211)
Machinists and Machining and Tooling Inspectors (7231)
Tool and Die Makers (7232)
Blacksmiths and Die Setters (7266)
Foundry Workers (9412)
Machining Tool Operators (9511)
Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.
Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).
Langue d’enseignement | Mathématique | ||
---|---|---|---|
Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes |
3101-1 3102-2 (3070-3) | 632-406 | 2102-3 (2007-2) | 063-206 563-206 |
Code | Énoncé de la compétence | Heures | Unités |
---|---|---|---|
872-011 | Determine their suitability for the trade and the training process | 15 | 1 |
872-024 | Solve mathematical problems related to conventional machining | 60 | 4 |
872-035 | Interpret technical drawings | 75 | 5 |
872-041 | Avoid occupational health and safety risks | 15 | 1 |
872-054 | Take and interpret measurements | 60 | 4 |
872-066 | Do shop work | 90 | 6 |
872-072 | Interpret technical information related to materials and manufacturing processes | 30 | 2 |
872-083 | Sketch objects | 45 | 3 |
872-096 | Perform external cylindrical turning operations | 90 | 6 |
872-105 | Perform boring operations | 75 | 5 |
872-118 | Perform longitudinal and transverse machining operations on a milling machine | 120 | 8 |
872-125 | Cut threads on a lathe | 75 | 5 |
872-133 | Perform drilling and reaming operations on a milling machine | 45 | 3 |
872-144 | Grind flat surfaces | 60 | 4 |
872-153 | Adapt to new types of work organization | 45 | 3 |
872-162 | Become familiar with the workplace | 30 | 2 |
872-178 | Perform angular and circular milling operations on a milling machine | 120 | 8 |
872-182 | Solve mathematical problems related to numerical control machining | 30 | 2 |
872-194 | Program a numerical control lathe manually | 60 | 4 |
872-206 | Machine simple parts on a numerical control lathe | 90 | 6 |
872-214 | Program a machining centre manually | 60 | 4 |
872-226 | Machine simple parts using a machining centre | 90 | 6 |
872-238 | Perform complex turning operations | 120 | 8 |
872-248 | Perform complex milling operations | 120 | 8 |
872-271 | Explore the possibility of starting their own business | 15 | 1 |
872-286 | Enter the workforce | 90 | 6 |
1725 | 115 |
Code | Énoncé de la compétence | Heures | Unités |
---|---|---|---|
872-255 | Mass-produce parts using conventional machining techniques | 75 | 5 |
872-265 | Perform machining operations using a boring machine | 75 | 5 |
150 | 10 |
Source: http://www.ifpt.org/progSecDet.aspx?prog=5723&sanction=5